Суббота
04.05.2024
08:18
Форма входа
Категории раздела
Мои статьи [14]
Поиск
Наш опрос
Оцените мой сайт
Всего ответов: 101
Друзья сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0

    Cайт села Денежниково

    Каталог статей

    Главная » Статьи » Мои статьи

    Конкурс міні-грантів як метод активізації громади для вирішення місцевих проблем.
     Стабільний розвиток місцевого суспільства, згуртованість на місцевому рівні, потенційна сила і ефективність місцевого самоврядування багато у чому залежить від активності самих мешканців, консолідації місцевого населення навколо спільних проблем, готовності вкласти свій час, вміння та зусилля у вирішення цих проблем. Нажаль, процес трансформації людей з простих споживачів неякісних послуг в активних громадян в Україні відбувається дуже повільно. Існує багато теоретичних моделей та практичних механізмів для прискорення цього процесу. Пропонуємо розглянути одну з форм активізації та залучення громади до спільного вирішення місцевих проблем – це проведення конкурсів Міні-грантів для ініціативних груп громадян та громадських організацій. Ця форма активізації громади вже не перший рік використовується у багатьох регіонах України. Цей механізм активно пропагують як міжнародні фонди (зокрема Фонд ім. Стафана Баторія та Фонд "Відродження”), так і громадські організації та органи місцевого самоврядування. Давайте розглянемо ефективність та специфіку цього методу роботи на досвіді Донецької обласної організації ВГО "Комітет виборців України”, яка вже більше 6 років проводить Конкурси у м. Донецьку та Донецькій області. Одна з головних переваг цієї форми роботи в громаді – це її здатність об’єднати інтереси, зусилля та ресурси багатьох суспільних інститутів. В проведенні подібних Конкурсів можуть бути зацікавлені як громадські організації, так і органи місцевого самоврядування (ОМС), регіональна влада, місцевий бізнес та прості мешканці громади. Є дві головні причини з яких органи місцевого самоврядування мають бути зацікавленими в залученні громадян до вирішення місцевих проблем. Перша причина є суто економічна. Діяльність, яку проводять ініціативні групи громадян та неурядові організації, в іншому випадку мала б фінансувати держава, ОМС або приватний капітал. Громадський рух збільшує економічну віддачу країни в цілому і окремої територіальної громади, він істотно зменшує тягар на бюджетні витрати. Але від активізації громадян, їх залучення до вирішення проблем громади, є ще одна, і, можливо, більш важлива користь. Цей процес допомагає в побудові сильних і міцних громад, сприяє зростанню довіри між громадянами, і допомагає розвивати норми солідарності і взаємності, які необхідні для стабільного розвитку. Крім того, допомагаючи нарощувати «соціальний капітал», залучення громадян до вирішення місцевих проблем також відіграє роль в економічному відродженні. Отже, активізація і залучення громадян, впливають на економічний стан громади як прямо, так і опосередковано, через сприяння зростанню соціального капіталу. Органи місцевого самоврядування можуть та мають допомагати розвитку цього процесу, запроваджуючи правові та фінансові структури, надаючи пряму фінансову підтримку для розвитку ініціативних груп та громадських організацій, та забезпечуючи їх відповідним навчанням та підтримкою. Донецька область – одна з перших в Україні, де конкурси міні-грантів стали відомою та поширеною формою активізації та залучення громадян в роботі органів місцевого самоврядування та регіональної влади. Але для того, щоб цього досягти громадські організації регіону протягом декількох років демонстрували ефективність цієї форми взаємодії влади та громади на власному прикладі. (Конкурси міні-грантів ДОО «Комітет виборців України» та Асоціації громадських організацій «Соціально-економічні стратегії та партнерства»). Хотілось би навести в якості прикладу ситуацію, коли після проведення Конкурсів міні-грантів в 2005 та 2006 роках наша організація намагалась продемонстрували економічну ефективність залучення громади до вирішення власних проблем для Донецької міської ради. Під час зустрічі виявилось, що міська влада на встановлення дитячого майданчику витрачала на той час близько 80 тис. грн. – ініціативні групи громадян в рамках конкурсу міні-грантів робили це за 6-10 тисяч гривень. Особливо всіх вразило, що на 1 виділену в рамках конкурсу гривню – населення збирає та вкладає ще 2-3 гривні власних ресурсів. Як результат – Донецька міська рада у 2007 році підтримала Конкурс міні-грантів для громадських організацій та ініціативних груп громадян м. Донецьк. На підтримку міні-проектів в рамках Конкурсу було додатково виділено 25 тис. грн. з міського бюджету. За результатами Конкурсу загальна сума коштів, залучених на реалізацію підтриманих проектів втричі перевищила фонд Конкурсу. І це не враховуючи той труд, якій вклали у реалізацію проектів члени ініціативних груп та громадських організацій, бо за умовами конкурсу усі учасники міні-проектів працювали на волонтерських засадах. Продемонструвавши економічну ефективність Конкурсного механізму підтримки громадських ініціатив ми отримали постійного партнера – Донецьку міську раду, яка почала щорічно фінансувати проведення конкурсів міні-грантів в місті Донецьку. Приблизно такі ж аргументи стали стимулом для започаткування Конкурсу міні-грантів Донецької обласної ради для неурядових організацій та ініціативних груп громадян Донецької області. Спочатку ми показували результати подібних конкурсів, які проводили самі та інші неурядові організації як у Донецькій так і у інших областях України. Демонстрували економічний та соціальний ефект, показували як змінюється відношення громадян до того, що вони зробили самі власними руками. Приводили приклади того: як швидко виходять з ладу та ламаються дитячі та спортивні споруди, які встановили органи влади без залучення громади, і як мешканці та ініціативні групи відчувають відповідальність за те, що зроблено та полагоджено власними руками: за «свій» майданчик, свій двір, свій під’їзд, залучають додаткові кошти для ремонту та підтримують там порядок, як поступово руйнується споживацьке відношення до життя, та формується відношення відповідального хазяїна до того, що робиться в громаді. Результат – починаючи з 2008 року Донецька обласна рада не тільки започаткувала щорічний Конкурс міні-грантів для громадських організацій та ініціативних груп громадян, але й збільшує фінансування Конкурсу з року в рік. У 2008 році -1 млн. грн., у 2009 р. - 3,4 млн.грн, у 2010 р. – 4 млн.грн. Це далеко не єдиний приклад в Донецькій області і на території всієї України, коли програми та ініціативи громадських організацій стали базисом для розвитку партнерських стосунків та спільних проектів з органами місцевого самоврядування і державної влади, спрямованих на розвиток територіальних громад. Хочу зупинитися ще на одному з результатів подібних Конкурсів. Окрім того, що вони допомагають вирішити соціальні проблеми в громаді та залучити для цього додаткові ресурси, вони ще є своєрідним майданчиком для подальшого розвитку громадських ініціатив. Дуже рідко діяльність ініціативної групи закінчується після ефективного вирішення однієї проблеми. З досвіду роботи з ініціативними групами громадян в рамках Конкурсу міні-грантів ДОО ВГО КВУ можна зазначити, що під час роботи ініціативні групи окрім досвіду вирішення конкретної проблеми, набувають також досвіду організаційної роботи, роботи з засобами масової інформації, з потенційними спонсорами, з органами місцевої влади. Після успішної реалізації поставленої мети у багатьох відбувається розширення свідомості, приходить відчуття впевненості у власних силах і люди починають дивитися навкруги та використовувати всі свої напрацювання для вирішення наступних проблем. Багато з наших партнерів, ініціативних груп громадян - учасників Конкурсів, після реалізації проекту прийняли рішення створити громадські або благодійні організації, організації співвласників багатоквартирних будинків, домових комітетів, органи самоорганізації населення тощо. Вони використали участь у Конкурсі міні-грантів як стартовий майданчик для своєї подальшої діяльності. А головне, вони припинили життя за принципом «це не моє діло», повірили у власні можливості і почали діяти. Позитивний приклад, як відомо, не тільки подвоює власні сили, але й дуже корисно впливає на оточуючих. Поступово ця діяльність починає привертати увагу сусідніх будинків, вулиць, міст…І на наступний Конкурс ми вже отримуємо більше яскравих ініціатив. «Якщо змогли сусіди, чим я гірший за інших?» - виявляється, що це питання також є поштовхом для наших громадян, для їх активізації. Так, за результатами Конкурсу міні-грантів ДОО ВГО «Комітет виборців України» у 2010 р., можна сказати, що набагато більшу зацікавленість та активність до участі у Конкурсі проявляються мешканці тих районів, в яких вже були реалізовані проекти - переможці попередніх Конкурсів. Така ж сама тенденція прослідковується і з Конкурсом міні-грантів Донецької обласної ради. Але дуже важливо, щоб при використанні тих, чи інших механізмів роботи з громадою, були витримані всі принципи, методологічні засади та процедури роботи цих механізмів. Так, для проведення Конкурсу міні-грантів необхідно, щоб були виконані наступні етапи: - оголошення конкурсу - навчання або консультування представників неурядових організацій та ініціативних груп громадян - формування конкурсної комісії - оцінка проектів та визначення переможців Конкурсу - підписання угод та початок реалізації міні-проектів - моніторинг реалізації міні-проектів - звітування про реалізацію проектів. Дуже важливо, щоб кожний з цих етапів був виконаний належним чином та приніс свій результат, без якого або буде неможливим наступний етап, або взагалі процес проведення Конкурсу не буде ефективним і не принесе бажаних результатів. Якщо говорити про "Оголошення конкурсу”, то потрібно це робити через багато інформаційних каналів чітко розуміючи, яку саме аудиторію ми хочемо зацікавити та залучити до участі в програмі. Для залучення громадських організацій буває достатньо розмістити інформацію в електронних ЗМІ. А якщо ми бажаємо залучити ініціативні групи громадян, то цей процес потребує використання різних інформаційних каналів, наприклад: місцеве радіо, інформаційні листівки, розміщення інформації у друкованих місцевих ЗМІ. Якщо на процес оголошення конкурсу не звернути достатньо уваги, то в результаті можна отримати на конкурс заявки на участь від 1 або 2 громадських організацій і конкурс фактично буде провалений. Важливим етапом Конкурсу є навчання або консультування НУО та ініціативних груп громадян. Як показує практика, ініціативні групи громадян дуже рідко можуть зрозуміло оформити заявку на участь у конкурсі. Проведення навчання (або надання консультацій) допомагає надати необхідні знання учасникам про проектну діяльність та допомогти оформити якісні Заявки на участь у конкурсі. Якщо цю роботу не проводити, можна отримати багато Заявок, які не будуть відповідати формальним вимогам та не зможуть прийняти участь у конкурсі, або їх неможливо буде оцінити. Дуже сумно, коли бачиш на конкурсі гарні ідеї, в неякісно написаних та оформлених проектах, де немає можливості розібратися яких результатів та за який ресурс планують досягнути ті чи інші ініціативні групи або неурядові організації. Наступний етап - Формування конкурсної комісії. Для того, щоб процес визначення переможців Конкурсу мікро-грантів був максимально об’єктивним, демократичним, а також з метою уникнення конфлікту інтересів формується Конкурсна комісія. До складу конкурсної комісії запрошуються представники органів державної влади та місцевого самоврядування, громадських організацій та ЗМІ. Усі члени Конкурсної комісії мають бути ознайомлені з "Положенням про Конкурс міні-грантів”, знати критерії, за якими оцінювати проекти, та мати бажання працювати у складі Комісії. Не варто оприлюднювати імена членів Конкурсної комісії до моменту оголошення результатів конкурсу. Це, в першу чергу, допоможе уникнути небажаного впливу на членів Комісії з боку потенційних грантерів. Але імена членів Конкурсної комісії ОБОВ”ЯЗКОВО мають бути оприлюднені після або під час оголошення результатів Конкурсу. Без цього неможливо Конкурс міні-грантів вважати відкритим та прозорим. Як вже зазначалось вище, для оцінки проектів та визначення переможців повинні бути розроблені критерії оцінки. Доцільно оприлюднити критерії, за якими будуть оцінюватися проекти, ще при оголошенні Конкурсу та задекларувати їх у Положенні про Конкурс міні-грантів або Положенні про роботу Конкурсної комісії. Це допоможе, по-перше, звернути увагу учасників Конкурсу на важливі речі ще на етапі розробки проектів, по-друге, зробити Конкурсний відбір об’єктивним, по-третє, підняти рівень довіри ініціативних груп та НУО до Конкурсу і, тим самим, збільшити кількість учасників. Результати визначення переможців конкурсу повинні бути широко оприлюднені. Письмове повідомлення всіх учасників про результати конкурсу є лише необхідною умовою, але не достатньою для завершення цього етапу конкурсу. Треба пам’ятати, що ми працюємо в громаді і для мешканців громади. Широке оприлюднення результатів допоможе не тільки проінформувати мешканців про переможців, але й також у подальшому залучити якомога більше мешканців, коштів та інших ресурсів до реалізації міні-проектів та вирішення актуальних проблем громади. На етапі реалізації міні-проектів дуже важливим є інформаційна та консультативна підтримка грантерів. Організаційна підтримка в проведенні перших розширених зборів ініціативної групи, інформаційної кампанії в районі чи будинку про початок реалізації проекту, допомога в складанні листів до потенційних спонсорів або можливих партнерів (місцевий бізнес, комунальні установи тощо) – це та допомога, яка є необхідною для ініціативних груп, та завдяки якій можливо вдвічі, втричі, збільшити ресурси проекту та зробити результати якіснішими. Також важливим моментом є інформаційна підтримка переможців конкурсу. Доволі часто ініціативні групи та НУО роблять дуже багато важливих та корисних речей, але не вміють (або не мають можливості) якісно презентувати це для своєї громади. Тому допомога в розробці та розміщенні інформаційних матеріалів в ЗМІ – це частина тієї роботи, яку можуть взяти на себе організатори конкурсу. Переходячи до етапу моніторингу реалізації проектів, дуже важливо сказати, що моніторинг - це той інструмент, який допоможе зробити проект більш ефективним, вчасно виправити помилки та підказати шляхи вирішення тих чи інших проблемних моментів, які можуть виникнути під час реалізації міні-проектів. Окрім цього, це також той інструмент – який допоможе попередити такі серйозні проблеми – як нецільове використання коштів (з недотриманням бюджету міні-проектів), невчасне виконання тих чи інших заходів за проектом та інше. Моніторинг допомагає оцінити ситуацію та зробити необхідні корегування в процесі реалізації проектів саме тоді, коли це необхідно, а не наприкінці проекту, коли всі учасники вже підійшли до етапу звітності. На етапі звітності важливим елементом методології є чітко сформовані вимоги до звітів. Що саме ви хочете дізнатися: На що (на яку інформацію) потрібно звернути увагу: - чи була досягнута мета? Чи отримали заплановані результати? Якщо ні або не в повному обсязі, то чому? - що було добре, а що треба покращити? - скільки було додатково залучено ресурсів (дуже часто під цим словом мають на увазі (помилково) тільки залучені кошти, що значно звужує поняття ресурсів і зменшує внесок ініціативної групи, НУО або громади в цілому у реалізацію проекту чи у вирішення тієї або іншої проблеми)? - наскільки зросла (або зменшилась) ініціативна група завдяки реалізації проекту? - чому учасники навчились під час реалізації проекту? який досвід отримали? (наприклад досвід вирішення тієї чи іншої проблеми, досвід спілкування та налагодження співпраці з владою, побудови партнерських стосунків з представниками бізнесу і т.ін.) І дуже важливо, щоб цей звіт готували члени ініціативної групи чи громадської організації спільно! Окрім того, що через це вони набувають досвіду звітування, це також впливає на те, що вони усвідомлено підводять підсумки своєї спільної роботи, яку і цінувати будуть більше, і результати якої стануть для них важливішими. Після цього можна сказати лише те, що організаторам Конкурсу варто пам’ятати, що звітувати про результати треба не тільки перед тим, хто надавав кошти, а й перед громадою в цілому. Тому висвітлення результатів конкурсу в ЗМІ є також дуже важливою частиною заключного етапу проведення Конкурсу міні-грантів. Чим більш публічними та прозорими будуть всі етапи Конкурсу – тим більш вагомими та важливими будуть його результати. І тут ми можемо казати і про економічні показники, і про розвиток сильних громад і про налагодження плідної співпраці влади та громадськості. Наведу лише один приклад економічної ефективності подібної співпраці. В 2010 році Донецькою обласною організацією "Комітет виборців України” при підтримці Донецької міської ради, Міжнародного Фонду "Відродження” та "Першого муніципального каналу м. Донецьк” був проведений Конкурс міні-грантів для громадських організацій та ініціативних груп громадян міста. В 2010 році Донецькою міською радою було надано 50 тис. грн. для фінансування міні-проектів у рамках Конкурсу міні-грантів. Донецька обласна організація "Комітет виборців України” для проведення Конкурсу міні-грантів залучила кошти Міжнародного Фонду "Відродження” у розмірі 100 тис. грн. Таким чином фонд Конкурсу склав 150 тис. грн. За рахунок широкої інформаційної кампанії додатково до кожного міні-проекту були також залучені кошти місцевого бізнесу, влади та власні внески окремих небайдужих громадян. Сума залучених до реалізації міні - проектів коштів склала 298 617 грн. Тобто на кожну гривню, надану з місцевого бюджету, було залучено біля 6 гривень додаткових ресурсів від місцевого бізнесу, міжнародного фонду, мешканців громади. Ці ресурси були направлені на вирішення актуальних проблем міста. Об’єднавши зусилля та ресурси громади, місцевого бізнесу, міжнародного фонду та влади було зроблено наступне: - створені комфортні умови для творчого розвитку дітей у Дитячо-юнацькому клубі "Тимурівець” відремонтовані танцювальний та спортивний зали; - створені умови для здорового розвитку дітей дошкільного віку - побудовано 5 нових дитячих майданчиків, - з метою створення умов для проведення здорового досугу, побудовано 2 спортивних майданчика у віддалених районах міста, - проведено ряд заходів для кращого залучення батьків до процесу виховання їх дітей: спільними зусиллями батьків та робітників дитячого закладу зроблено ремонт у дитячому садочку та проведено спортивне сімейне свято; - проведена робота по залученню мешканців будинку до створення Організації співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ), - за допомогою інформаційної кампанії по об’єднанню мешканців багатоповерхівки навколо спільних проблем відремонтовані фасади під’їздів та проведено ремонт освітлення у будинку; - з метою розвитку комунікації та порозуміння, встановлення взаємоввічливих відносин між громадянами різного віку, проведено ряд спільних музичних дитячо-молодіжно-дорослих свят-суботників, встановлені лавочки та урни для сміття у сквері "Донецькшахтопрохідка”, створені умови для комфортного відпочинку мешканців району; - для творчого розвитку дітей створено та розповсюджено перший дитячий літературний журнал «Эй, Толстой/Сковорода» та проведено ряд творчих майстерень з учнями 3-5 класів шкіл Донецька; - для підготовки до навчального року дітей, які позбавлені піклування батьків, організована акція по збору коштів «Шкільний портфель для небожа». Необхідно та корисно бачити періодично результати власної роботи – це додає оптимізму, мотивує та надихає на подальші звершення. Саме в якості такого результату ми розцінюємо те, що на 2011 рік окрім Донецька вже 5 міст області заклали в свої бюджети фінансування на проведення конкурсів міні-грантів. І нехай поки це невеликі суми, але ж ми знаємо, що початок – це половина справи. Зміна свідомості наших співвітчизників – це найскладніше завдання, яке стоїть перед нами. І хоча досягти цього неможливо за рік або два – ці зміни є незворотними. А починається все з усвідомлення, як владою так і громадськістю, в необхідності побудови саме партнерських відносин. Перебуваючи в обіймах ілюзії, що «активні громадяни – це тільки ресурс для вирішення проблем», а влада «це ворожа інопланетна субстанція, яка всім винна» - ми відкладаємо «золотий час розквіту» наших територіальних громад. І нам хотілось би вірити в те, що можливо механізм Конкурсу міні-грантів стане черговою цеглиною у розбудові цього партнерства та ефективним прикладом спільної роботи влади, неурядових організацій, активних громадян, місцевого бізнесу та ЗМІ саме у вашій територіальній громаді. Світлана Ткаченко, Керівник напрямку «Сприяння розвитку громадської активності та підтримки громадських ініціатив» Донецької обласної організації ВГО «Комітет виборців України»
    Категория: Мои статьи | Добавил: sartem (28.07.2011)
    Просмотров: 1700 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Имя *:
    Email *:
    Код *: